HENRI TROYAT:
Válasz a Szovjet Irodalom kérdésére
A Lev Tolsztoj emlékszám
szerkesztői kérdést intéztek több neves külföldi iróhoz: Mit
adott önnek Tolsztoj művészi világa? A lapszám közölte
többek között James Aldridge (Anglia), Armand Lanoux
(Franciaország), Zdenek Pluhár (Csehszlovákia), Charles Snow
(Anglia), Henri Troyat (Franciaország) válaszait. Mi e legutóbbinak
adunk helyet; Troyat ugyanis szerzője annak az igen népszerű, nagy
terjedelmű Tolsztoj életrajznak (megj. 1965), amely számos országban látott
már napvilágot és amit a Tolsztoj-kutatók az egyik legmegbízhatóbb
forrásmunkának tartják.
|
Henri Troyat |
Mit lehet erre a kérdésre válaszolni?
Véleményem szerint nem egy, hanem legalább száz Tolsztoj létezik,
akik azonban egy emberben öltenek testet. És Tolsztoj egyik „én"-je
állandó ellentmondásban van a másikkal. Aszkéta akart lenni, de
forró, nyughatatlan vére öregkorában sem hagyta, hogy az
önmegtartóztatás lelki örömeinek adja át magát. A boldogító
szegénységet szerette volna megismerni, de nem volt hozzá
bátorsága, hogy nélkülözéseknek tegye ki családját. S amikor
elhatározta, hogy többé nem keres pénzt, hozzátartozói
jóvoltából továbbra is bőségben élt. Birtokát, Jasznaja
Poljanát pusztasággá akarta változtatni, de minél inkább
hirdette a magány szükségességét, annál többen gyűltek köréje
követői közül. Azt akarta, hogy kiközösítsék az egyházból,
de kiátkozása után hírneve a civilizált világ legtávolabbi
részébe is eljutott és növekedett. Szerette volna, ha számos
követőjéhez hasonlóan őt is elítélik és száműzik, de a cár
nem volt hajlandó, hogy őt tegye felelőssé azért az illegális
mozgalomért, amelyhez könyvei adták az ösztönzést. Tolsztoj
kitartóan igyekezett, hogy kijusson neki a fizikai kínszenvedés,
az izgalom, a börtön, a kényszermunka – mindaz, amit
Dosztojevszkij, noha egyáltalán nem kívánta, a saját bőrén
tapasztalt –, de hasztalanul törekedett rá, hogy mártír legyen.
S ha néhány bűnöző tragédiája az, hogy nincs büntetése,
akkor Tolsztojé az, hogy nem tudott attól a jóléttől
megszabadulni, amelyet megtagadott. Tolsztoj az az ember, aki azért
szerencsétlen, mert szerencsés. Korunkban, amikor minden az anyagi
javak megszerzésére irányul, ugye el lehet ezen elmélkedni?
Szerintem Tolsztoj nagysága nem ránk hagyott tanaiban, hanem inkább
szenvedésében rejlik, amelyet akkor élt át, amikor tanait az
életben akarta megvalósítani; s nem az eljövendő világról
hirdetett prófétai látomásában, hanem a jelen világ
ábrázolásában, s nem az ég felé vonzódásában, hanem a
földről meglevő csodálatos ismereteiben van. Stefan Zweig írta:
„Amikor az ember Tolsztojt olvassa, úgy érzi, hogy ablakon át
néz a valóságos végtelenbe." És valóban, az embert
Tolsztoj minden művében a részletek nagy jelentőségű pontossága
ragadja meg. Ez a pontosság megmutatja, hogy az alakokba nem a
mindenhatóságától megrészegült alkotó öntött lelket, hanem a
reális élet józan megfigyelője, aki egyszerűen és szabadon
beszélt mindarról, amit maga körül látott. Ezt a mesteri
egyszerűséget Tolsztoj céltudatos munkával érte el; erről
tanúskodnak átjavított kéziratai is. Megjegyzéseivel tűzdelte
tele őket, s ezek művészi pontossággal elrendezve, mintegy
mozaikot képeztek. Egy fölösleges mondat, egy eltúlzott kép elég
volt ahhoz, hogy olyan mértékben megrémítse, hogy táviratozott a
kiadónak, és azt követelte – miután a kijavított kefelevonatot
már elküldte neki –, hogy tartsa vissza a kinyomtatott
példányokat addig, amíg nem kap tőle utasítást. S mindenféle
művészi mesterkedéstől mentes prózája fölött nincs hatalma a
divatnak. Ennek a prózának nincs életkora, nem öregszik – örök.
S mindezen kívül – a szó legpontosabb értelmében véve – nem
ihletett. Tolsztojban semmi nem volt a jövendőlátóból. Hősei
nem égnek misztikus lázban, mint a Dosztojevszkij-hősök. Műveit
– Dosztojevszkijtől eltérően – nem járják át a prófétai
jövőmondás villámai. Dosztojevszkijt olvasva szinte halljuk az
olthatatlan szenvedélytől hevülő szerző lélegzését; Tolsztoj
olvasásakor pedig egy olyan ember egyenletes lélegzését, aki
nyugodt léptekkel megy a széles úton a verőfényes, déli
napsütésben. Grafikusan ábrázolva Dosztojevszkij művészete
cikcakk formájú, Tolsztojé – egyenes vonal. Gondolata sohasem
megy túl azon a határon, ahol talán az átlagembernek már nem
érthető. Tapasztalatainak, gondolatainak határai – a mi
határaink. De Tolsztoj mélyebb az átlagembernél, érzi, mi kell
az összes élőlénynek. Érzékenysége egyforma erővel jelzi a
vadat szimatoló vadászkutya „érzését", és az elsőbálos
fiatal lányét. Akár a szénakaszálásról, akár Andrej herceg
megsebesüléséről, akár Anna Karenina pusztulásáról van szó,
alakjai pszichikumán ezernyi pontos megfigyelést végez, s alakjai,
őszintén megvallva, egyáltalán nem rendkívüliek. De nem abban
rejlik-e Tolsztoj legnagyobb érdeme, hogy mindörökre a tudatunkba
rögzítette azoknak az embereknek az alakját, akik a legkisebb
érdeklődést sem váltották volna ki belőlünk, ha az életben
találkozunk velük. Hosszú élete során Tolsztoj volt
cigánylányokat és bort szerető fiatalember, kártyajátékos,
katona, földbirtokos, férj, családfő, az egyház hű fia, a
vallás megdöntője, próféta, aszkéta, pedagógus, mágus, a
művészet becsmérlője és zseniális író. Ebben a
változatosságban van az ereje. Az emberiség Tolsztoj műveiben
önmagára ismer, mert ő – de csak ő – maga volt az emberiség.
MAYER RITA fordítása
Forrás: Szovjet Irodalom, 1978 / 9.
szám, 138-139. l.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése